thermowood

ترمووود

ترمووود 600 600 mohamadjavadjalilpur

ترمووود چیست؟

واژۀ ترمووود Thermowood از ترکیب دو کلمۀ Thermo به معنای گرما و Wood به معنی چوب ساخته شده است. پس ترموود به مفهوم چوب گرمادیده است. ترمووود Thermowood به روشی اطلاق می‌شود که در آن الوارهای چوب خام از انواع مختلف (کاج Pine و اش ASH) در کوره های مخصوص تحت حرارت بسیار زیادی قرار می گیرند. در روش ترمو از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود.

فرایند گرمادهی باعث مقاوم شدن الوارهای چوب و خارج شدن صمغ و رزین آن ها می گردد. در نهایت محصول نهایی چوبی مقاوم تر در برابر حرارت، رطوبت، حشرات، تابخوردگی و پوسیدگی می باشد. دامنۀ وسیع کاربرد چوب ترمو باعث می‌شود که این محصول به عنوان یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی در تمام دنیا مطرح باشد. ترمووود قابلیت انطباق با انواع سبک های معماری سنتی و مدرن را داراست.

مزایای استفاده از چوب ترمو (ترمووود Thermowood) در نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی

چوب ترمو می تواند در انواع محیط‌ها و آب‌وهواها دوام بیاورد. عمر مفید بیشتر الوارهای چوب پنج سال تخمین زده می‌شود. سازندگان ترمووود عمر سی و پنج سالۀ این محصول را مطرح کرده‌اند، که در مقایسه با عمر چوب خام واقعاً شگفت انگیز است.

یکی از مهمترین مزایای ترمووود زیبایی ظاهری و رنگ دلنشین این چوب ترموهاست که هارمونی بسیار زیبایی در کنار دیگر متریال‌های ساختمانی مانند سنگ، آجر، آلومینیوم کامپوزیت ایجاد می‌کند. ترمووود حس زیبای گرمای طبیعت را به ما هدیه می‌دهد و طراوت و عطر درختان جنگلی کاج را برای ما تداعی می‌کند. علاوه بر این چوب ترمو (ترموود) مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد.

ترمووودها همچنین مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی ها، حشرات موذی و قارچ ها و میکروارگانیسم ها دارند چوب ترموها ( ترموود) ثبات ابعدادی مناسبی دارند و در شرایط مختلف نسبت به دیگر مصالح ساختمانی مقاومت بیشتری از خود بروز می دهند. فرآیند ترمو بر روی چوب های خام درخت هایی مانند کاج (PINE) و زبان گنجشک (ASH) باعث می‌شود الوارهای ترمووود در گذر زمان بسیار کمتر از چوب های دیگر دچار اعوجاج شوند و این خاصیت چوب ترموها باعث دوام بسیار زیاد این محصول می‌شود.

مراحل تولید ترموود

فاز ۱

افزایش دما و خشک کردن چوب با استفاده از حرارت و بخار. در اولین فاز دمای چوب با استفاده از گرما و بخار آب افزایش داده می‌شود تا دمای کوره به حدود ۱۰۰ درجه سانتی گراد می‌رسد. سپس دما به تدریج و یکنواخت تا ۱۳۰ درجه سانتی گراد افزایش داده و نگه داشته می‌شود. در این مرحله از بخار آب برای جلوگیری از ترک برداشتن چوب در جریان حرارت دهی استفاده می‌شود همچنین بخار آب مانع بروز واکنش شیمیایی داخلی چوب می‌شود. در این فرایند محتوای رطوبت چوب تقریباً به صفر می رسد.

فاز ۲

حرارت دهی یا تیمار حرارتی شدید در این مرحله دمای داخل کوره به سطحی میان ۱۹۰درجه برای ترموی نوع D و تا ۲۱۲ درجه برای ترموی نوع S افزایش می یابد. پس از رسیدن به این دما بنا به کاربرد نهایی مورد نظر برای ترمو به مدت ۲ تا ۳ ساعت حفظ می‌شود. در این حین برای جلوگیری از آتش گرفتن چوب از بخار آب استفاده می‌شود.

فاز ۳

رطوبت دهی و خنک کردن در مرحله آخر: با اسپری کردن آب بر روی چوب ها دمای آنها کاهش پیدا می کند پس از انکه دما به حدود ۸۰ تا ۹۰ درجه سانتی گراد رسید رطوبت دهی مجدد برای رساندن چوب به رطوبت مناسب انجام می‌شود. در نتیجه ترموود با رطوبتی معادل ۴ تا ۷ درصد تولید می‌شود.

زیرسازی ترمووود

در زمینه اجرای ترمووود، قطعا به دلیل اختلاف در ضریب انبساط و انقباض چوب های ترمووود و آهن کشی اجرا شده نیاز به چوب های زیرسازی خواهد بود و بهتر این است که چوب زیرسازی استفاده شده از نوع زیرسازی ترمووود بوده که ضریب خطا در اجرا به حداقل برسد.

انواع ترموود

اولین و متداول ترین تقسیم بندی برای ترموود، روش تولید ترموود می‌باشد. در این روش تقسیم بندی، ترموود را به دو رده یا کلاس (Class) تقسیم‌بندی می‌کنند که عبارتند از ترمو-اس و ترمو-دی

ترمو-اس (Thermo-S)

بایستی توجه داشت که در این رده بندی، S در حقیقت مخفف کلمه Stability به معنای ثبات و یا پایداری می باشد. بدین معنا که در فرآیند ترمووود، ثبات ابعاد به عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین خاصیت این محصول در کاربردهای نهایی مطرح است.

در این روش، چوب تا رسیدن به دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرما دیده و مقاومت آن بالا می رود. ترموود تولید شده از این روش با توجه به ثبات ابعادش معمولا برای محیط‌های داخلی استفاده می‌گردد.

لازم به ذکر است که محصولات تولید شده از این روش، چیزی حدود ۶ الی ۸ درصد بسته به میزان رطوبت محیط، تغییر ابعاد و یا تورم خواهند داشت. به همین علت گونه‌های سوزنی این محصولات برای استفاده در اجزای داخلی ساختمان از جمله مبلمان داخل، اتصالات در محیط خشک، اجزای درب و پنجره و نیز گونه های پهن برگ آن برای کف‌پوش، مبلمان، مبلمان فضای سبز و سونا استفاده می شود.

ترمو-دی (Thermo-D)

در این نوع نیز D در حقیقت نشان دهنده کلمه Durability به معنای دوام است. بدین معنا که در فرآیند تولید این نوع ترمووود، بحث دوام طبیعی این محصول به عنوان کلیدی ترین و مهم ترین خاصیت مطرح است.

در این روش نیز چوب تا دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد گرما دیده و استحکام آن در مقابل کلیه عوامل جوی بالا می رود. این روش تیمار، سبب می گردد که محصول به دست آمده از این روش دارای دوام فوق العاده ای بوده در نتیجه برای استفاده در محیط های خارجی و محوطه های باز بسیار مناسب باشد.

لازم به ذکر است که محصولات این روش با توجه به میزان رطوبت محیط و شرایط دمایی مختلف، در حدود ۵ الی ۶ درصد تغییر ابعاد و یا تورم خواهند داشت.

انواع ترموود از لحاظ گونه چوب

ترموود از لحاظ نوع و گونه چوب به دو دسته زیر تقسیم می شود.

ترمووود با چوب نرم (Soft Wood): چوب نرم عمدتا مربوط به درختان سوزنی برگ نظیر کاج است.

ترموود با چوب سخت (Hard Wood): چوب سخت نیز عمدتا مربوط به درختان پهن برگ نظیر زبان گنجشک است.

فراموش نکنید که در کشور ما، گونه چوب نرم عمدتا کاج (Pine) بوده و چوب سخت نیز غالبا زبان گنجشک (Ash) می باشد. از چوب ترمو Pine عمدتا در نماهای ساختمان و دیوارهای عمودی و از ترموود Ash نیز در کف و مناطقی که به مقاومت نسبتا بیشتری نیاز دارند، استفاده می گردد.

استانداردهای ترمووود

در بحث استانداردهای ترمووود، ترمو-اس‌ها با استاندار EN 113 مطابقت دارند. و در برابر شرایط جوی الزامات پوسیدگی کلاس شماره ۳ را برآورده می‌کنند. از کاربردهای آن به استفاده در اجزای ساختمانی، مبلمان داخلی و… اشاره کرد.

استاندارد ترمو-دی (Thermo-D) نشان دهنده دوام زیست‌شناختی علاوه بر حفظ شکل ظاهری و هم در کاربرد نهایی است .محصولات ترمووود ترمو- دی (Thermo-D) به میزان رطوبت موجود در هوا و محیطی که مورد استفاده قرار میگیرند به طور متوسط ممکن است بین ۵ تا ۶درصد تغییر ابعاد داشته باشند.

کاربردهای ترموود

ترموود کف، ترموود سقف، تایل ترموود، ترموود فضای باز، ترموود نما داخلی، ترموود نما خارجی، ترموود نما بیرونی، استخر ترموود، سونا و جکوزی ترمووود، درب و سر درب ترمووود، پنجره ترموود، میز ترمو و صندلی ترموود، نیکمت و مبلمان کافی شاپ و رستوران ترمو، مبلمان فضای باز ترمووود، سایه بان ترموود،آلاپیق ترموود، پرگولا ترموود، لوور ترموود، فلاور باکس ترموود، باغ بام ترموود، روف گاردن ترموود، گلدان ترموود، محوطه سازی مسکونی ترمووود، محوطه سازی تجاری ترموود، محوطه سازی باغ و ویلا با ترمووود، ویلا سازی ترمو وود و کلبه چوبی ترمو، طراجی نما ترموود، فضا سازی ترموود و محوطه سازی ترمو، قاب و باکس ترموود، کتابخوانه و جا گلدانی و چهار پایه ترموود

سیستم نصب ترموود

نصب چوب ترمو یا همان ترموود، به دو شکل «زیرسازی چوبی» و «استفاده از کلیپس» می باشد. در حالت اول، زیرسازی چوبی به شکل عمود بر پروفیل های چوب نما اجرا گردیده و به وسیله پیچ های استاندارد ضد زنگ، پروفیل های آن روی زیرسازی نصب می گردد.

thermowood

در حالت دوم نیز زیرسازی توسط آهن کشی و یا پروفیل گالوانیزه انجام گرفته و چوب های ترمو نهایی به وسیله کلیپس به زیرسازی اتصال می یابند. ناگفته نماند که این حالت (یعنی استفاده از کلیپس) مزیتی نسبت به حالت اول داشته که آن عدم دیده شدن پیچ در نمای چوبی است. با این حال در این حالت قیمت کمی بالاتر خواهد رفت.

thermowood

thermowood

نحوه انتخاب ترموود مناسب

برای بسیاری از افراد همواره این سوال مطرح می گردد که «چگونه می بایست ترموود مناسب را انتخاب نماییم؟» برای پاسخ به این سوال، بایستی بگوییم که در حقیقت فاکتورهای متعددی وجود دارند که شما می بایست در هنگام خرید ترموود، آن ها را مدنظر داشته باشید. این فاکتورها عبارتند از:

۱- ضخامت پروفیل

در مورد ترموود از این نکته فراموش نکنید که حداقل ضخامت پروفیل آن ۲ سانتی متر بوده و ضخامت کم تر از این عدد پیشنهاد نمی گردد. البته بدیهی است که بسته به نوع طراحی شما ممکن است که از ضخامت های بیش تری نیز استفاده گردد.

۲- تراکم ترموود

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که هرچه تراکم چوب ترمو بالاتر باشد، مقاومت آن نیز بیشتر خواهد بود. از یاد نبرید که وزن ترموود یا همان چوب ترمو معمولی بسیار کمتر از چوب های معمولی بوده و این تفاوت وزن در گونه های سوزنی برگ و چوب نرم بسیار زیاد خود را نشان می دهد.

۳- برند معتبر

بدیهی است که برند معتبر جهانی، آرامش خاطر از کیفیت را برای خریدار به همراه خواهد داشت.

۴- بررسی پروژه های اجرا شده توسط عرضه کننده ترموود

این نکته نیز نکته مهمی در بحث ترموود است. بهتر است که شما حتما پروژه های اجرا شده توسط فروشنده چوب ترمو را بررسی نموده و مشاهده کنید که وضعیت فعلی پروژه ها به چه شکل می باشد. هم چنین شما باید این را نیز مدنظر داشته باشید که چه کسانی قبلا از این فروشنده خرید کرده و آیا آن ها از نتیجه نهایی رضایت دارند؟

۵- تنوع پروفیل

این نکته نیز بسیار بسیار مهم است که آیا شرکت عرضه کننده ترموود، پروفیل مورد نظر شما را عرضه می نماید یا خیر. در حقیقت بر اساس یک اصل نانوشته هرچه محدوده عرضه محصولات توسط یک شرکت بیشتر باشد، احتمال مرغوبیت کالا نیز به تبع آن بالاتر خواهد رفت.

thermowood

قیمت ترموود چقدر است؟

در مسئله قیمت ترموود نیز بایستی این نکته را در خاطر داشته باشیم که قیمت ترموود بسته به شرایط متغیر بوده و چون محصولی وارداتی است، کلیه مواردی که روی واردات تاثیر دارند نیز بر قیمت چوب ترمو تاثیرگذار خواهند بود. با این حال غالبا قیمت چوب Ash به نسبت بالاتر از چوب pine بوده و برندهای معتبرتر معمولا قیمت به نسبت بالاتری دارند.




error: Content is protected !!