wood thermowood hpl

چوب

چوب 720 470 mohamadjavadjalilpur

چوب

  در سال‌های اخیر استفاده از چوب در دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمان (نمای چوبی ساختمان) مورد توجه خاص قرارگرفته‌است . بکارگیری چوب در فضای خارجی و نمای چوبی ساختمان به دلایل مختلفی مانند زیبایی نمای چوب، طبیعی بودن، ماندگاری و انعطاف در طراحی و اجرا آن را برای طراحان و معماران بسیار جذاب کرده است.

  به دلیل آن که چوب یک ماده زنده می باشد برای استفاده آن در فضای باز بایستی با روشهایی مانند اشباع کردن، فراوری با روغن داغ و فرآوری با حرارت آن را در برابر تنش‌های محیطی مانند سرما، گرما، رطوبت و… مقاوم ساخت.

انواع نمای چوبی

1-ترموود

2-آچ‌پی‌ال

ترموود

  به طور مختصر می‌توان گفت در فرآیند تولید ترموود (Thermowood)، چوب را ضمن اینکه با بخار محافظت می‌کنند تا 180 الی 215 درجه سانتی گراد حرارت می‌دهند. بخار علاوه بر نقش حفاظتی، بر تغییرات شیمیایی حاصله بر چوب تاثیر می‌گذارد. در نتیجه محصولی به نام ترموود که بسیار سازگار با محیط زیست نیز مباشدحاصل می‌گردد.

  در فرآیند تولید ترموود، رنگ چوب تیره شده و در شرایط متغیر رطوبتی عملکرد بهتر از چوب دارد همچنین خاصیت عایق حرارتی آن نیز افزایش می‌یابد، در مقابل پوسیدگی مقاوم می‌گردد و میزان تغییر ابعاد در آن به حداقل میرسد.

  همچنين به دلیل استفاده از حرارت بالا زنجيره‌هاي قندي ساختار چوب شكسته می‌شود بنابراین محصول نهايي كاملاً طبيعي و عاري از مواد شيميايي بوده و به علت خروج مواد غذایی از چوب، تمایل حشرات چوب خوار به این نوع چوب‌ها به شدت کاهش می‌یابد.

مزایای استفاده از ترمووود

  • استفاده از چوب ترمووود به دلیل مقاومت و استحکام بالا در شرایط جوی گوناگون و همچنین عایق حرارتی و صوتی بودن در ساخت نمای ساختمان همیشه مورد توجه بوده است.
  • نصب آسان و سریع، قابلیت جدا سازی و تعمیر، نظافت و شستشوی آسان از دیگر مزایای استفاده از چوب ترمو هستند. ناگفته نماند که این نوع چوب به دلیل برش بسیار راحت و قابیلت برش بصورت منحنی یکی از انتخاب های ویژه طراحان نما و فضای داخلی ساختمان ها به شمار میرود.
  • پس از فرایند تولید ترموود درصد رطوبت چوب به %6-4 كاهش يافته و چوب داراي ويژگي به نام تعادل رطوبتي مي‌گردد كه در نتيجه جذب رطوبت و تبادل حرارت چوب و محيط اطراف در آن به شكل قابل توجهي كاهش مي‌يابد كه اين امر تأثير خاصي در ثبات ابعاد، كاهش ترك خوردگي و افزايش قابل ملاحظه خواص عايق بودن ترمووود ايجاد مي‌نمايد.
  • هنگامي كه الوارهاي چوبي تحت عمل‌آوري ترمو قرارمي‌گيرند، رزين ومواد مضر آن مانند فرمالدهيدها حذف مي گردند، باكتري ها كشته مي شوند و سبب توليد ماده‌اي خالص و استريل براي كاربردهاي مختلف نما مي‌گردند.

 

اچ‌پی‌ال (HPL)

  اچ‌پی‌ال (HPL) مخفف High Pressure Laminate به معنای ورق های لمینیت فشرده شده تحت فشار بالا می باشد. این ورق ها که با نام فرمیکا نیز شناخته می شوند از لایه های مختلف کاغذ کرافت تشکیل شده اند. در فرآیند تولید این ورق ها لایه های مختلف کاغذ کرافت به همراه روکش نهایی ورق به رزین های ترموست آغشته شده و در دما و فشار بالا به یک ورق متراکم و یکپارچه تبدیل می‌گردد.

  رزین های به کار برده شده در این رزین‌ها با پایداری و مقاومت شیمیایی بالایی که دارند موجب چسبندگی، پیوند پایدار و برگشت ناپذیر لایه های مختلف به کار گرفته شده در ورق‌های اچ پی ال می‌شوند. به همین دلیل اثرات مختلف جوی هیچ تأثیری روی این ورق ها نداشته و باعث کاهش کیفیت آنها با گذشت زمان نمی شوند.

  ورق های اچ پی ال (HPL) شرایط بسیار مناسبی را برای طراحی نما در اختیار طراح قرار می دهند. نصب این ورق ها آسان و سریع بوده، در برابر عوامل جوی مانند تابش آفتاب تغییر رنگ نمی دهند، وزن آنها سبک بوده و به آسانی نیز قابل شست و شو هستند. با توجه به این مزایا و موارد بسیار دیگر می توان گفت ورق های اچ پی ال (HPL) گزینه مناسبی برای طراحی نما می باشند.

مزایای استفاده از اچ پی ال

  • اچ‌پی‌ال(HPL) در برابر آب و بخار، ترک خوردگی و ورقه ورقه شدن مقاوم می‌باشد.جذب رطوبت HPL در حالت غوطه‌وری در آب کمتر از 6 درصد و افزایش ضخامت ناشی از جذب آب HPL کمتر از 10 درصد می باشد.
  • اچ‌پی‌ال(HPL) تحمل دمای خشک و شوک حرارتی تا 180 درجه سانتی گرادرا دارد و همچنین تغییرات ابعادی ورق‌های HPL در دمای بالا کمتر از 3 درصد می‌باشد.




error: Content is protected !!