HPL

اچ‌پی‌ال

اچ‌پی‌ال 3000 2125 mohamadjavadjalilpur

پانل اچ‌پی‌ال يا HPL چیست؟

HPL یک پانل تزئینی است که در ابعاد مختلف و ضخامت‌های متنوع (2الی 25 میلیمتر) عرضه می‌گردد. پانل HPL از لایه های متعدد کاغذ کرافت تشکیل می‌شود. لایه‌های کاغذ کرافت و روکش سطح پانل هنگام تولید به رزین‌های ترموست آغشته شده و تحت دما و فشار بالا به یک ورق متراکم با ساختاری یکپارچه تبدیل می‌گردد. دوام و مقاومت شیمیایی بالا و چسبندگی سریع و پایدار رزین‌های مصرفی موجب پیوند غیر قابل برگشت و گسست ناپذیر لایه‌های مختلف پانل می‌شود. از موارد مصرف پانل‌های HPL در صنعت ساختمان، می‌توان به اجرای نمای خشک، تزئین دیواره های داخلی ساختمان، آراستن آسانسور و ساخت کابینت‌های آشپزخانه اشاره کرد. پانل HPL در صنایع دیگری همچون خودروسازی و واگن سازی نیز کاربرد فراوان دارد. HPL که مخفف (High Pressure Laminate) است نام صفحاتی می باشد که از ترکیب لایه های سلولزی و رزین های فنولیک به وجود می‌آید. این ترکیب پس از قرار گرفتن در دمای بالای °C180 و فشار bar80 تبدیل به صفحاتی محکم با مشخصات فنی ویژه می‌گردد. سطوح نهایی این صفحات توسط لایه های رنگین و پوشش ضدخش پوشانده می‌شود.

صفحات HPL کاربرد وسیعی در زمینه های گوناگون دارد. برای پوشش های داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده از ورق هائی با ضخامت 12-6 میلیمتر معمول است.

خاصیت آنتی باکتریال ، آنتی الکترواستاتیک و قابل شستشو بودن HPL (اچ‌پی‌ال)، پاکیزگی محیط را فراهم می‌آورد به این علت استفاده از صفحات HPL (اچ‌پی‌ال)در رستوران‌ها، بیمارستان‌ها و نمای داخلی ساختمان بسیار مرسوم است .

ویژگی هایHPL (اچ‌پی‌ال)

  • از مزیت های HPL (اچ پی ال) می توان به قابلیت شکل پذیری و چگالی کم اشاره کرد، که سبب ایمنی در برابر زلزله (به علت بار مرده کم) می گردد، این مزیت اصلی HPL (اچ‌پی‌ال) نسبت به سایر نماهای ساختمانی است.
  • قابلیت شکل پذیری HPL (اچ پی ال) سبب مقاوم شدن صفحات در برابر ضربه های وارده می گردد ، در نتیجه در مقابل فشارهای گوناگون مانند فشار باد عکس العمل خوبی نشان می دهد.
  • تکنولوژی به کار رفته در ورق های HPL (اچ پی ال) باعث می شود کهHPL (اچ پی ال) تا 30 سال بدون تغییر باقی بماند و در صورت نصب درست بر خلاف نماهای خشک دیگر در برابر اشعه uvخورشید تغییر رنگ و فرم نمی دهد.
  • ورق های HPL (اچ پی ال) در برابر آتش سوزی مقاوم است، شعله ور نمی شود ذوب نمی گردد و منفجر نمی شود.
  • طیف گسترده طرح و رنگ HPL (اچ پی ال) ظاهر استثنایی به این نما بخشیده است.
  • نمای HPL (اچ‌پی‌ال) جزء دسته نماهای خشک (سیستم نصب خشک) به شمار می آید که در کشور های صنعتی تحت عنوان(rain screen) یا دیواره ضد باران شهرت دارد . فضای خالی پشت پنل HPL (فضای زیرسازی) علاوه بر تهویه مستمر هوا (در پشت پانلHPL) که مانع از تعرق صفحات HPL (اچ‌پی‌ال) میگردد، باعث کاهش عبور سرما وگرما به داخل ساختمان می شود. در حقیقت نمای HPL (اچ‌پی‌ال)به صورت یک عایق برای ساختمان عمل می کند ، همچنین می‌توان با افزودن ایزولاسیون به این فضا نتایج بهتری از لحاظ عایق دست یافت.
  • پنل HPL (اچ پی ال) به علت دارا بودن لایه ملامینه نهایی در برابر خش پذیری مقاوم است.
  • مواد شیمیایی موجود در تمیز کننده های معمولی بر HPL (اچ پی ال) تاثیر گذار نیست.
  • ورق (اچ پی ال) HPL نور خورشید را بازتاب نمی دهد (عدم ایجاد خیرگی).
  • صفحات HPL (اچ پی ال) دربرابر تغییر ناگهانی دما بین +80 C تا -20 Cتغییر فرم نمی‌دهد.
  • پنل HPL (اچ پی ال) عایق گرما وصدا (14db ) است.
  • صفحات HPL (اچ‌پی‌ال) بسیار سبک بوده، متداول ترین ورق مورد استفاده در نمای ساختمان ورق 6 mm می باشد که با احتساب زیر سازی در هر متر مربع تنها 15 کیلوگرم بار بر ساختمان تحمیل می کند که بیش از 70 درصد از نماهای سنتی مانند نمای سنگی و نمای آجری سبک تر می باشد.

سیستم های نصب پنل HPL (اچ پی ال)

سیستم نصب با پیچ و پرچ نمایان ( Fix – Rivet and screw system )

این سیستم نصب HPL (اچ‌پی‌ال) برای پنل های بین 6 – 10 mmمناسب است . پنل های (اچ‌پی‌ال) HPLتوسط پرچ های هم رنگ نما به زیر سازی متصل می‌گردد.

HPL

سیستم نصب به روش هنگ ( Suspension (Hanging) System With Hidden Fixing )

این سیستم نصب HPL (اچ‌پی‌ال) برای پنل های 8 , 10 , 12 mm مناسب است . پنل های HPL (اچ‌پی‌ال) توسط پروفیل آلومینیومی قابل تنظیم بر روی زیرسازی نصب می‌گردد .

HPL

سیستم نصب با چسب Adhesive (Glue) System

این سیستم برای پنل های 6mm تا ارتفاع 18 m و دمای 5 – 35 C قابل استفاده است . پنل های HPL (اچ‌پی‌ال) توسط دو نوع چسب مخصوص به زیر سازی متصل می شود . در این روش هیچ پیچ و پرچی در نمای پنل دیده نمی‌شود.

HPL

مراحل نصب پنل HPL (اچ‌پی‌ال)

  • فاز 1 : محاسبات
  • فاز 2 : ترسیم نقشه زیر سازی
  • فاز 3 : آهن کشی نما
  • فاز 4 : نصب لامل های آلومینیومی
  • فاز 5 : برش و نصب پنل ها

نصب پنل HPL (اچ‌پی‌ال) در خطوط منحنی

به علت ساختار پنل های HPL (اچ‌پی‌ال) و روکش طبیعی آن ، نمی توان پنل ها را خم کرد . به دلیل قابلیت ارتجاعی پنل های HPL (اچ‌پی‌ال) پس از خم یا نورد به حالت اولیه باز می گردد،در نتیجه پنل ها قابلیت نصب شدن در خطوط منحنی را ندارد.

تنها روش نصب پانل HPL (اچ‌پی‌ال) در خطوط منحنی سیستم نصب با پیچ و پرچ نمایان می باشد . فاصله بین تکیه گاه ها نباید بیشتر از 40 cmباشد . به نسبت شعاع ، قوس یا منحنی از پنل HPL (اچ‌پی‌ال) با ضخامت مناسب استفاده می شود . پنلHPL (اچ‌پی‌ال) هنگام نصب نباید تحت فشار قرار گیرد .

نحوه برش پنل‌های HPL (اچ‌پی‌ال)

پنل HPL (اچ پی ال) با دستگاه های عادی تجاری ( فرز افقی معمولی ) قابل برش است ، اما حتما باید از تیغه های مخصوص استفاده شود .

برای جلوگیری از اختلاف رنگ بر روی سطح در بازتاب نور پنل های HPL (اچ‌پی‌ال) باید از طول وعرض در یک راستا برش داده شود .

نحوه پانچ کردن پنل HPL (اچ‌پی‌ال)

پنل های HPL (اچ‌پی‌ال) باید با مته های سخت پانچ گردد و قطر پانچ ها باید 1 – 2 mm بیشتر از قطر پیچ یا پرچ باشد، تا هم حرکت آزاد پنل میسر شود هم انبساط و انقباض پنل ، فشاری در زاویه قائم به پیچ یا پرچ وارد نسازد.

HPL




error: Content is protected !!