ceramic porcelain fullbody

مصالح معدنی

مصالح معدنی 526 487 mohamadjavadjalilpur

مصالح معدنی

با گسـترش روزافـزون صنایـع و نیـاز صنعـت بـه مـواد خـام اولیـه و باتوجـه بـه آنکـه زمیـن بسـتری مناسـب بــرای مقاصــد عمرانــی از قبیــل تهیــة مصالــح نمای سـاختمان به شـمار می‌رود، آشـنایی بـا مصالح نمای ساختمان با منشا معدنی اهمیت بسـیاری دارد.

مصالح ساختمانی گاها به همان صورتی که در طبیعت یافت می شوند تنها با اندک تغییر شکل استفاده می شود. و گاهی از ترکیب آن‌ها با یکدیگر مصالح ساختمانی جدید حاصل می‌شود. مصالح ساختمانی بر اساس جنس، نحوه تولید و منشا و کاربرد به دسته های متفاوت تقسیم می گردند.

انواع نما با مصالح معدنی

1-سرامیک

2-سنگ

3-فایبر سمنت

4-جی‌اف‌آرسی (GFRC)

سرامیک

سرامیک از کلمه keramos یونانی مشتق شده و به معنی سفالینه یا شی‌ء پخته‌شده است. سرامیک از خاک رس تهیه می‌شود. امروزه، سرامیک  به‌طورکلی، به‌عنوان هنر و علم ساختن و به کار بردن اشیاء جامدی تعریف می‌گردد که اجزاء تشکیل‌دهنده اصلی آن‌ها مواد غیر آلی و غیرفلزی بوده و در صورت قرار گرفتن در دماهای بسیار بالا، شکل اولیه خود را حفظ کرده و مقاوم‌تر می‌شوند. این تعریف نه‌تنها سفالینه‌ها، بلکه پرسلان‌ها ، دیرگدازها، محصولات رسی سازه‌ای و… را نیز در برمی‌گیرد. به کاشی‌ای که لعاب روی آن از جنس سرامیک باشد، کاشی سرامیکی یا سرامیک (در بازار) گفته می‌شود.

سرامیک‌ها می‌توانند لعاب‌دار ( GL ) یا بدون لعاب ( UGL ) باشند. سرامیک‌ها در ابعاد متنوعی به اشکال مربع یا مستطیل ساخته می‌شوند و ضخامت آن‌ها متغیر است. همچنین سرامیک‌ها با اشکال و ابعاد مناسبی برای قرنیز و گوشه‌ها تهیه می‌شوند. از سرامیک‌های ضد اسید در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از سرامیک در نمای ساختمان

با توجه به قیمت بالای سنگ و باری که سنگ به ساختمان تحمیل می‌کند، جهت نمای ساختمان در بعضی کشورها استفاده از سرامیک رواج قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. نمای سرامیک مشکل وزن را تا حدود یک چهارم وزن سنگ حل کرده است ولی مشکل پیوستگی سرامیک و نما به جز در موارد اندکی حل نشده است و با استفاده از روش‌های نصب سعی در حل مشکل پیوستگی اجزای نما وجود دارد. این نماها با توجه به طراحی قابل کنترل می‌توانند زیبایی خاص خود را به بیننده تقدیم کنند.

به طور کلی از ویژگی‌هاي مثبت سرامیک مقاومت فیزیکی بالا و مقاومت دربرابر یخ‌زدگی مي‌باشد، از ویژگی مهم آن ضدحریق بودن آن است و اینکه در برابر آتش تغییر شکل نمي‌دهد، با گذشت زمان تغییر رنگ نمي‌دهد و در برابر اشعه خورشید هم مقاوم است. کاشی و سرامیک تفاوت چندانی ندارند، لعابی که روی قسمت سخت کاشی را مي‌پوشاند و شکل زیبایی به آن مي‌دهد، مي‌تواند از جنس‌هاي مختلفی باشد که اگر از سرامیک باشد به آن کاشی سرامیک یا سرامیک گفته مي‌شود.

یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از سرامیک در معماری ساختمان، بهداشتی بودن آن نسبت به سنگ و سیمان و سایر مصالح است از دیگر مزایای استفاده از سرامیک در نما هزینه نگهداری پایین، دوام و عمر طولانی، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، عایق رطوبتی بودن سرامیک است (جذب آب پایین داشته و برای مکان‌هایی که با آب و رطوبت در تماس هستند، مناسبند)، یک سرامیک خوب باید به نحوی باشد که تغییرات ناگهانی درجه حرارت را بین 20 تا 100 درجه به خوبی تحمل کرده و دچار ترک در بدنه یا لعاب نشود در غیر این صورت این سرامیک کیفیت مناسبی ندارد. یکی از جذابیت‌هاي بصری سرامیک تنوع بی نظیر طرح و رنگ آن است که شما از این حیث حتی ممکن است دچار سردرگمی هم بشوید.

سنگ

سنگ نمای ساختمان بسیار متراکم و سنگین بوده و برای ساخت‌وساز تعریف‌شده است. سنگ‌های آذرین، دگرگونی و رسوبی که به‌عنوان سنگ نمای ساختمان بکار برده می‌شوند به دلیل ماندگاری بالایی که دارند و همین‌طور جذابیت و مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند. سنگ‌های استخراج‌شده از معدن با توجه به مشخصات کاربرد آن‌ها در ابعاد مختلف برش داده‌شده و برای نماکاری ساختمان آماده می‌شوند. درواقع سنگ تزئینی سنگی است که می‌تواند برش داده‌شده و یا روی آن حک کاری صورت گیرد که زیبایی فوق‌العاده‌ای برای ساختمان ایجاد می‌کند. سنگ نمای گرانیت همانند آهن محکم بوده و حجم بسیار بالایی دارد که به دلیل همین تراکم بالا، آب کمتری را به خود جذب می‌کند. سنگ نما تراورتن و مرمریت دو نوع دیگر از سنگ نمای ساختمان می‌باشند که تنوع رنگی و طرح آن‌ها زیاد است و در انواع ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری و همین‌طور اماکن عمومی همچون حرم‌ها و مساجد کاربرد دارند.

برای استفاده در نمای خارجی سنگ باید مقاومت بالایی در برابر رطوبت،سرما،گرما، و اشعه uv نور خورشید داشته باشد بهترین سنگ ها برای نمای خارجی را میتوان به صورت زیر نام برد: تراورتن،گرانیت، یا سنداستون

فایبر سمنت

فایبرسمنت یا سمنت برد ترکیبی منحصر به فرد و بدون آزبست است که در آن الیاف سلولوز با بافتی از سلیکات و سیمان یکپارچه شده تا با بهره گیری از تکنولوژی اتوکلاو محصولی با ثبات و دوام طولانی در تمامی شرایط اقلیمی حاصل گردد. این نوع از مصالح به نسبت سایر متریال‌های جزو مصالح جدید در صنعت ساختمان محسوب می‌شوند و با توجه به قابلیت‌هایی از جمله نصب سریع و آسان و قیمت تمام شده پایین و همچنین قابلیت رنگ‌پذیری آن امروزه جزو مصالح پرکاربرد نمای ساختمان می‌باشند. مصالح فایبر سمنت به صورت پنل های مسطح تولید می‌شوند و باید به این نکته توجه کرد که انعطاف پذیری کمی دارند لذا محدودیت هایی در اجرا دارد.

از نظر ایمنی، ورق های سیمانی فایبرسمنت برد، دوام فوق العاده ای در برابر فشار از خود نشان می دهند. همچنین این نوع نما در شرایط جوی مختلف دوام خوبی داشته و دارد. نکته قابل توجه در مورد ایمنی این نوع از نما، مقاومت آن در برابر آتش سوزی است.

GFRC

از آنجایی که بتن یک ماده ترد و شکننده می باشد برای تقویت شکنندگی آن تلاش های بسیاری شده است.

GRC یا GFRC (مخفف Glass Fiber Reinforced concrete) بتن مسلح به الیاف شیشه و در حقیقت نوعی کامپوزیت پیشرفته می باشد، که با به کارگیری الیاف تقویت کننده شیشه در داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق‌العاده افزایش می‌یابد. این ترکیب یک ماده انعطاف‌پذیر با شکل‌گیری بالا می‌باشد. نمای جی ار سی یک نوع کامپوزیت می باشد و با داشتن تمام مزیتهای بتن معمولی مقاومت کششی و خمشی بسیار بالایی دارد که آن را می توان به اشکالی مختلف برای کاربردهای مختلف در آورد.

مواد تشکیل دهنده جی ار سی سیمان، الیاف شیشه، آب، افزودنی جهت سیالیت بیشتر، رنگدانه در صورت نیاز می‌باشد.

مزایا جی ار سی

ضد حریق بودن این محصول به شما توانایی اخذ الزامات آتش نشانی را می دهد و تا میزان قایل توجه از خود در برابر آتش سوزی مقاومت نشلن میدهد.

تنوع در سایز، ضخامت ، مدل و رنگ از دیگر مزایای جی ار سی می باشد.

با توجه به این که جی ار سی منشا خاکی دارد، دوست دار محیط زیست بودن این محصول امری قایل توجه است که به سیاست های جهانی حفظ محیط زیست کمک می کند.

جی ار سی به دلیل سازگاری با انواع اقلیم های مختلف در سراسر جهان از عمر بالایی برخوردار است.

جی ار سی به دلیل وجود سیمان که از مقاومت بالایی برخوردار است و علاوه برآن الیاف شیشه سبب افزایش مقاوت آن نیز می شود وکنترل بر ترک های سطحی روی آن زیاد است.

سرعت در اجرا و نصب آن و همچنین آسان بودن نصب جی ار سی ها از موارد قابل توجه می باشد.

مقاومت در برابر خوردگی




error: Content is protected !!