fibercement

فایبرسمنت‌برد

فایبرسمنت‌برد 600 600 mohamadjavadjalilpur

فایبرسمنت‌برد چیست؟

در میان بسیاری از مصرف کنندگان کلمه ی ”فایبر سمنت برد” و ”سمنت برد” به یک معنی تعریف شده و بسیاری بر این باورند که سمنت برد فقط عبارتی است کوتاه شده. اما واقعیت امر این است سمنت برد در زبان انگلیسی به معنی صفحه سیمانی است و هر صفحه ای که از جنس سیمان باشد را می‌توان سمنت‌برد نامید. سمنت‌بردھا می‌توانند حاوی الیاف و فیبرھای چوب، فیبرھای شیشه، فیبرھای معدنی مانند کلسیم سیلیکات، فیبرھای آلی مانند سلولوز و یا ترکیبی از این مواد باشند. به آن دسته از سمنت‌بردھایی که حاوی این الیاف ھستند، فایبرسمنت‌برد یا صفحات سیمانی الیاف‌دار گفته می شود. شرکت سیویل اکسین  از فایبرسمنت‌برد در تمامی پوشش‌های ساختمان از قبیل نما، دیوار‌های خارجی و داخلی، سقف کاذب داخلی و خارجی استفاده می‌کند و به دلیل اینکه تغییرات شرایط آب و هوایی آسیبی به این محصول نمی‌رساند می‌توان از نمای فایبرسمنت‌برد در مناطق مرطوب و شرایط سخت آب‌وهوایی استفاده نمود.

مزیت های استفاده از فایبرسمنت برد

دوام فایبر سمنت برد

به دلیل استفاده از تکنولوژی اتوکلاو سمنت برد از دوام بسیار خوبی برخوردار بوده و باعث شده علاوه بر وزن مخصوص پائین از مقاوت خمشی و فشار بالایی برخوردار باشد، همچنین فایبرسمنت‌برد انعطاف‌پذیری منحصر به فردی داشته و ضمن حفظ منابع طبیعی باعث کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیز می‌گردد.

سطح ایمنی بالای فایبرسمنت برد

فایبر سمنت برد در مقابل مصالح سنتی مانند سنگ با وزن بسیار بالا دارای وزن بسیار پائین می‌باشد که همین امر باعث بالا رفتن ضریب ایمنی ساختمان مخصوصا در برابر زلزله می‌شود و توانایی بسیار بالایی از نظر میزان مقاومت طبیعی از جمله قرار گرفتن در معرض آتش دارد.

نصب سریع و آسان و اجرای نمای سمنت برد

نصب خشک و سریع فایبرسمنت‌برد در مصرف آب در ساختمان سازی نقش بسزایی دارد و همینطور با توجه به انعطاف پذیری بالا و قابلیت خم‌پذیری خود در دنیای معماری زیبایی های خاص را به نمایش می‌گذارد.

صرفه جویی در مصرف انرژی با استفاده از نمای سمنت برد

نمای سمنت‌برد در ساختمان به عنوان یک عایق حرارتی بسیار خوب عمل می‌کند که در کنار آن به همراه عایق‌های مختلف از جمله پلی‌استارین، پشم سنگ و یا بتن سبک می‌تواند محیطی آرام و عاری از آلودگی صوتی ایجاد نماید که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی شده و الزامات مبحث 19 مقررات ساختمان را برآورد می‌سازد.

گواهینامه فنی فایبرسمنت‌برد بر اساس استاندارد EN12467 در رده مقاوتی A3 صادر شده است و همچنین کیفیت و خصوصیات ظاهری، ثبات فیزیکی و مکانیکی سمنت‌برد مورد تائید مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن جهت استفاده در تمامی شرایط اقلیمی قرار گرفته است.

رده مقاومتی سمنت برد

رده مقاومتی فایبرسمنت‌برد براساس میزان مقاومت خمشی پس از 24 ساعت غوطه‌وری در آب اندازه‌گیری شده است.

مهمترین آزمایشاتی که به صورت مستمر توسط مرکز تحقیقات ساختمان ایران درباره سمنت برد انجام شده است به شرح زیر می‌باشد.

دانسیته فایبرسمنت برد

براساس استاندارد EN 12497 حداقل دانسیته مجاز، 1000 کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. شایان ذکر است در امر مقایسه محصولات مشابه با مقاومت خمشی یکسان، سمنت‌بردی که دانسیته پایین تری دارد از مزیت سبکی نسبت به محصول مشایه برخوردار خواهد بود .

آزمون یخ‌زدن سمنت برد

براساس این آزمون نمونه های محصول در چرخه 100 مرتبه‌ای، منجمد و سپس داخل کوره خشک می‌شوند که میزان افت مقاومت خمشی پس از تکمیل چرخه می‌بایست درمحدوده استاندارد EN 12467 قرارگیرد .

آزمون آب گرم فایبر سمنت برد

آزمون تاثیر آبگرم روی صفحات سیمانی با غوطه وری نمونه ها طی 56 در دمای 60درجه انجام می پذیرد در این حالت میزان افت مقاومت خمشی پس از تکمیل دوره می‌بایست در محدوده استاندارد EN 12467 قرار گیرد .

آزمون تر و خشک شدن فایبر سمنت برد

نمونه های ورق سیمانی در این آزمون در 50 سیکل 6 ساعته تر و خشک می شوند که میزان افت مقاومت خمشی پس از تکمیل دوره میبایست در محدوده استاندارد EN 12467 قرار گیرد.

انواع سمنت برد

فایبر سمنت برد چوب

نمای سمنت برد جایگزین ایده‌آل چوب طبیعی در نمای ساختمان و دکوراسیون می‌باشد که علاوه بر کاهش مصرف چوب طبیعی مشکلاتی نظیر حریق و تاثیر رطوبت و نفوذ حشرات و تعمیر و نگهداری را ندارد.

فایبر سمنت برد ساده

فایبر سمنت برد ساده در نمای ساختمان ، دیوارهای داخلی و خارجی ،کف و سقف بکار برده می شود و از آنجا که در رطوبت آسیبی به این محصول نمی‌رساند و می‌توان از آن در محل های مرطوب مانند حمام ،دستشویی و آشپزخانه ساختمان استفاده نمود .

دستور العمل نصب صفحات فایبر سمنت برد

زیرسازی فلزی

اجرا و نصب المانهای عمودی (وال پست) با قوطی 80*40 : به دلیل اینکه در بیشتر پروژه های ساختمانی دیوارهای پیرامونی از مصالح سبک ساخته می شوند و تنها نقاط اتصال سازه ای که برای نما اجرا میشود از طریق تیرهای طبقات می باشد، جهت اجرای اتصال المانهای افقی وال پست بکار میرود و چون بار وارد شده به نما به این سازه منتقل می‌گردد، از قوطی 80*40 و یا بنا بر محاسبات طراح پروژه از قوطی های مناسب استفاده می‌گردد.

اجرای المانهای افقی (کمرکش) با قوطی 40*40: به دلیل استفاده از پروفیل های گالوانیزه  Mو V که به صورت عمودی نصب میشود باید زیرسازی فلزی افقی با قوطی 40*40 به فاصله عمودی نهایتا 1.5 متر بر روی زیرسازی عمودی استفاده کرد.

زیر سازی پروفیل های گالوانیزه که به شرح زیر با معرفی پروفیل های توضیح داده شده است.

پروفیل های گالوانیزه فایبر سمنت برد

در زیرسازی فایبر سمنت برد، پروفیل های ورق گالوانیزه به ضخامت ۰.۷ میلیمتر تولید می شود و دلیل ساخت آن کنترل تغییرات ابعادی پنل های سمنت برد است که بر اثر تغییرات دما و رطوبت رخ میدهد در واقع وجود این پروفیل باعث میشود که ورق های فایبر سمنت برد مستقیما به آهن پیچ نشود و به دلیل منعطف بودن گالوانیزه نسبت به آهن، انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دما در هر فصل را گرفته و نما حالت یکپارچگی خود را بهتر حفظ میکند و به صورت عمودی روی قوطی های آهنی نصب می‌گردد.

پروفیل گالوانیزه M و A: پروفیل M در محل درز بین پانل‌ها استفاده می گردد این پروفیل از قسمت وسط و تنها با پیچ به زیرساز فلزی متصل میگردد و درزی که بین ورق های سمنت برد به صورت نمایان باقی خواهد ماند را می توان با پروفیل گالوانیزه A پوشش داد.

fiber cement board

پروفیل گالوانیزه V: اگر طول ورق سمنت برد بیش از 30 سانتی متر باشد در هر 30 سانتی متر یک پروفیل به نام V قرار میگیرد که باعث استحکام بیشتر نما میشود و با دو پیچ به زیرسازی فلزی متصل میگردد.

fiber cement board

هنگامی که ارتفاع نما کم باشد (زیر 2 طبقه)، میتوانیم به جای استفاده از پروفیل های گالوانیزه از چوب زیرساز استفاده نماییم که در عکس زیر به وضوح قابل مشاهده می‌باشد.

نکته

اجرای عایق ضد رطوبت ( سیلر ) در پشت پنل ها  : صفحات سیمانی الیاف دار ( سمنت برد ) به لحاظ اینکه  عمداتاً از سیمان ساخته شده اند ذاتاً با محیط مرطوب و آب سازگاری خوبی دارند ، اما به دلیل وجود الیاف سلولزی در ترکیب آنها و خاصیت جذب آب بالای این مواد در هنگام اشباع شدن از رطوبت ( چه مستقیم و چه به وسیله بخار و رطوبت موجود در هوا ) منبسط و در هنگام خشک شدن منقبض می شوند و تنش های ناشی از این کاهش و افزایش طول بر روی محل اتصال ( محل پیچها ) نما را دچار مشکل خواهد نمود . برای جلوگیری از این موضوع در پشت پنل سیلر مخصوص استفاده شده و از روی پنل هم پرایمر و رنگ این وظیفه را انجام میدهند ، تا جذب رطوبت به حداقل رسانده شود .

مدلها ابعاد(mm) توضیحات
طرح تایلندی (طرح چوب) 300*20*8 فقط ضخامت 8 میل
طرح ساده 1220*2440*10 ضخامت 6 الی 18 میل
طرح ساده رنگی 1220*2440*10 فقط ضخامت 10 میل

پیچ های مخصوص نصب سمنت برد

پیچها مخصوص نصب سمنت برد در سه نوع متفاوت وجود دراند که هر کدام برای محل ها مختلف استفاده می‌گردد.

پیچ های سرمته بالدار سر تخت  (countersunk Head self drilling with wing)

این پیچها برا اتصال صفحات فایبر سمنت به سازه های با ضخامت بیش از 0.7 میلیمتر استفاده می‌گردد .

fiber cement board

پیچ های سرمته ساده سر تخت   (countersunk Head self drilling)

این پیچها برا ی اتصال صفحات فایبر سمنت به سازه های با ضخامت کمتر از 0.7 میلیمتر استفاده میگردد .

fiber cement board

پیچ های نوک تیز سر تخت (countersunk Head self Tapping)

این پیچها برا ی اتصال صفحات فایبر سمنت به سازه های چوبی استفاده میگردد.

fiber cement board




error: Content is protected !!