ورق کامپوزیت

مصالح فلزی

مصالح فلزی 1000 750 mohamadjavadjalilpur

مصالح فلزی

با توجه به دوام، زیبایی و فرم‌پذیری آسان فلزات این مصالح یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت نمای ساختمان می‌باشد، به خصوص در مواردی که فرم‌های نامتعارف مد نظر معمار ساختمان باشد

آلومینیوم نسبت به فولاد ضد زنگ هزینه کمتر و مقاومت بیشتری در برابر خوردگی دارد، امروزه آلومینیوم های کامپوزیتی ایده‌آل‌ترین نوع فلزات برای استفاده در نمای ساختمان هستند.

البته تصور اینکه فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم زنگ نمی‌زند غلط است و هر نوع فلزی در برهه‌ای از زمان دچار فرسایش و خوردگی خواهد شد. اما مسئله مهم، میزان دوام آنها متناسب با شرایط اقلیمی است.

انواع نمای فلزی

نمای کامپوزیت آلومینیوم

ورق‌های کامپوزیت از جمله مصالح پیشرفته معماری مدرن می‌باشدکه بیش از پیش مورد توجه طراحان و مجریان ساختمان قرارگرفته و استقبال و کاربری فراوان این محصول بعنوان یکی از مصالح مورد استفاده در نمای ساختمانها بیانگر، کیفیت مناسب و عدم وجود هرگونه محدودیت در طراحی و اجرای آن می‌باشد. همانطور که از نام این محصول پیداست، ورق کامپوزیت آلومینیوم، ماده‌ایست مرکب از ۲ لایه آلومینیوم و یک لایه پلاستیک در وسط از نوع پلی‌اتیلن می‌باشد تشکیل شده است. نظر به اینکه این محصول جزء مصالح صنعتی و تولید کارخانجات است بسیاری از خواص مصالح طبیعی نظیر سنگ و چوب درآن بهبود بخشیده شده است. این محصول در برابر شرایط جوی و اشعه ماوراء بنفش و همچنین شرایط اسیدی و قلیایی قوي آلودگی‌ها و خوردگی و رنگ پریدگی در صورتی که از رزين PVDF استفاده شود مقاومت فوق العاده ای از خود نشان مي‌دهد و سالیان متمادی بدون تغییر، خواص ظاهری و فنی خود را حفظ می‌کند. همچنین از لحاظ مکانیکی، خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری عالی ورق‌ها برخلاف مصالح ديگر امکان تغییر شکل به هر فرم دلخواه را مي‌دهد. همچنین این محصول در رنگ ها و طرح های بسیار متنوع تولید می شود. علاوه بر رنگ های موجود در طبیعت، می تواند به شکل انواع سنگ، چوب و حتی طیف های متفاوت رنگ برحسب زاویه تابش نور و هرآنچه که بتوان تصور نمود توليد شود.

مزایای نمای کامپوزیت آلومینیوم

وزن بسیار سبک، هر متر مربع ورق کامپوزیت تقریبا 5.4 کیلوگرم وزن دارد با در نظر گرفتن وزن پروفیل های زیر سازی وزن نهایی هر متر مربع میتواند حدود 9 کیلوگرم ‌باشد.

ورق کامپوزیت آلومینیوم از لایه های آلومینیوم و پلی اتیلن تشکیل شده و در برابر عوامل جوی، رطوبت، اشعه های خورشید پایداری بالایی دارد همچنین می‌توان گفت ماندگاری کامپوزیت از نمای سنگ ( که با نفوذ رطوبت در خلل و فرج آن و یخ زدگی، احتمال شکست در آن وجود دارد) بیشتر است.

به دلیل فرم پذیری پنل های کامپوزیت اجرای طرح‌های مختلف شامل بُعدها و قوس‌ها امکانپذیر است.

با توجه ضریب نفوذ حرارتی کم پلی‌اتیلن و محبوس شدن مقداری هوا در پشت نما، در صورت اجرای صحیح، عایق حرارتی خوبی محسوب می‌گردد.

هانی‌کامب

نسل جدید ورق‌های آلومینیومی ورق‌های هانی‌کامب می‌باشد، که از دو ورق آلومینیوم نازک که به هستۀ آلومینیومی متصل شده است، ساخته شده‌اند. هستۀ این ورق‌ها از آلومینومی شش ضلعی یا هشت ظلعی ساخته  شده است که به صورت لانه‌زنبوری (honeycomb) تولید می‌شوند که به سبک شدن و مقاوم شدن هر چه بیشتر این ورق‌ها کمک شایانی می‌کند. این ورق‌ها اغلب به عنوان روکش و نمای ساختمان‌های تجاری اداری استفاده می‌شود که علاوه بر زیبایی، دوام و قیمت مناسب، مزایای زیست محیطی نیز به همراه دارد.

مزایای نمای هانی‌کامب آلومینیوم

علاوه بر مزایای ورق کامپوزیت آلومینیومی ورق‌های هانی‌کامب دارای مزایای زیر می‌باشند

با توجه به اینکه تمام لایه های هانی‌کامب از آلومینیوم می‌باشد بازیافت این ورق ها بسیار ساده بوده لذا آلودگی زیست محیطی ندارند.

با توجه به ساختار ورق‌های هانی‌کامب مقاومت این مصالح در عین سبک بودن آن بسیار بالا می‌باشد، وزن سبک این ورق‌ها، هزینه‌های نصب و نگهداری را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

ورق فول بادی فلزی

ورق‌های فول بادی می‌تواند از انواع فلزها مانند فولاد، آلومینیوم، مس و…. ساخته شوند. اصطلاح فول بادی از آنجا می‌آید که این ورق ها به صورت تک لایه در ضخامت های متفاوت می‌باشد.

استرچ متال یا اکسپندد متال

استرچ متال ورق هایی با برش هایی خاص هستند. با کشیدن استرچ متال از دو طرف ،به علت برش هایی که در ورق ایجاد  شده، طرح هایی در آن ایجاد می شود که این امر باعث می شود حفره هایی در ورق  ایجاد شود که امکان تهویه و عبور نور را به وجود می آورد با توجه به برش های ایجاد شده در ورق می توان طرح ها و شکل های مختلف و متنوعی در ورق  خلق کرد .

ورق ها می تواند در پایان  با آنودایز و یا پوشش رنگ پوردی و یا گالوانیزه و یا رنگ الکترواستاتیک پرداخت نهایی گردند.

در پوشش نهایی رنگ پودری می توان از تنوع رنگ نامحدود برخوردار بود.

نمای X-tension

این نما که به صورت لوزی و نحوه اتصال X یا همان ضربدری در دو جهت گسترش می یابد.




error: Content is protected !!