spider

اسپایدر

اسپایدر 1314 992 mohamadjavadjalilpur

نمای شیشه‌ای اسپایدر چیست؟

نمای اسپایدر یکی از زیباترن و مدرن‌ترین نماهای ساختمانی است که امروز در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد فراوانی دارد. نمای اسپایدر داری سیستم‌های متنوع‌ای است که عبارتند از نمای اسپایدر کابلی, فین گلس و نمای اسپایدر با زیرسازی خرپا. نمای اسپایدر یکی از انواع نماهای شیشه‌ای ساختمانی است که به صورت شبکه ای از پنل‌های شیشه‌ای طراحی و اجرا می‌شود. نمای اسپایدر دارای سیستم‌ها متنوعی است که با توجه به کاربری ساختمان و محدودیت بودجه در اجرای نما از آنها استفاده می‌شود. علت اینکه این مدل نمای شیشه‌ای را اسپایدر یا عنکبوتی نامیده‌اند به دلیل شکل ظاهری نما و چیدمان سیستم‌های نگهدارنده پنل‌های شیشه‌ای و اتصالات استیل متصل کننده پنل های شیشه‌ای به شاسی و سازه پشتیان نمای اسپایدر است که شبیه به عنکبوت و تارها عنکبوتی است. نمای اسپایدر یکی از مقاوم‌ترین نماهای ساختمانی در برابر زلزله و طوفان است این مقاومت به دلیل معلق بودن پنل های شیشه‌ای در سازه نگهدارنده نما است. نمای اسپایدر ترکیب زیبای از شیشه و فلز است که سازه ای شیشه‌ای و یک پارچه را برای نمای ساختمان ایجاد می کند.

spider

کاربردهای نمای شیشه‌ای اسپایدر

کاربرد اصلی نمای اسپایدر در ساختمان های تجاری و اداری بوده و در صفحه شیشه هیچ گونه سازه عمودی و افقی مشاهده نمی‌شود، موردی که در نماهای کرتین‌وال، لامل بعنوان یک ضعف مطرح می گردد. بطور کلی نمای اسپایدر دارای سیستم متنوع ساختار سازه ای از سیستم سازه های فلزی، کابلی و شیشه‌ای می‌باشد که با توجه به کاربری ساختمان، بارگذاری و هزینه از آنها استفاده می شود. استفاده از هرنوع ساختار شیشه در این نما بلامانع بوده که با توجه به شرایط محیطی و کاربری نما تعیین می گردد. وقتی می‌خواهید دهنه‌های بزرگ مغازه ویا فروشگاه خود را به‌وسیله سازه‌های شیشه‌ای با ابعاد بزرگ پوشش دهید و در آن سازه‌ی آهنی و آهن‌کشی نداشته باشید مطمئناً بهترین گزینه نمای شیشه اسپایدر است.

 مزایا و معایب نمای شیشه‌ای اسپایدر

معایب

نیاز به کنترل مداوم جهت اجرای صحیح آب‌بندی

مزایا

وزن کم سازه و اتصالات

شفافیت یکپارچه نما

سادگی جزییات اجرا

امکان اجرا سطوح پیچیده بدون نیاز به فرم دهی سازه

تنوع سیستم‌های زیرمجموعه نمای اسپایدر

مقاومت در برابر نیروی زلزله از طریق امکان جابجایی نما

نمای اسپایدر یکی از زیبا‌ترن و مدرن‌ترین نماهای ساختمانی است که امروزه در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد. نمای اسپایدر داری سیستم‌های متنوعی است که عبارتند از نمای اسپایدر کابلی, فین گلس, خرپا. شیشه به عنوان مهم ترین عامل در تعیین قیمت نمای اسپایدر نقش دارد و شیشه های به کار رفته در نمای اسپایدر باید از نوع سکوریت و لمینیت شده باشند تا در صورت بروز حادثه شیشه شکسته شده شکل خود را حفظ کند. نمای شیشه‌ای اسپایدر با توجه به نوع سازه پشتیبان و ابعاد شیشه قیمت های متفاوتی دارد. قیمت قطعی برای نمای اسپایدر تنها هنگامی قابل محاسبه است که شیشه اسپایدر ابتدا بر اساس شکل و ساختار ساختمان طراحی شود و در مرحله بعد با توجه به طرح نمای اسپایدر و شرایط مالی پروژه مناسب ترین سیستم پشتیبان نمای شیشه‌ای اسپایدر انتخاب شود و قیمت متریال به کار رفته در نمای اسپایدر تعیین گردد.

متمایز بودن نمای شیشه‌ای اسپایدر

نمای اسپایدر بدون فریم بودن و اتصال فرم پیشرفته سبب می‌شود تا سازه‌هایی که از نمای شیشه‌ اسپایدر برخوردار هستند از دیگر بناها، دچار تمایز کنند.

شیشه اسپایدر به نمای ساختمان جلوه‌ای منحصر بخشیده و آن را به یکی از بهترین و ماندگارترین نوع نما تبدیل کند.

نمای اسپایدر درواقع یک تعلیق هیجانی برای بیننده ایجاد می‌کند. درواقع حسی که شیشه اسپایدر به رهگذران می‌دهند می‌تواند ماندگاری و به ذهن سپاری بنا را افزایش دهد.

انواع نمای اسپایدر

نمای اسپایدری کابلی، نمای اسپایدر فین گلس، نمای اسپایدر استیل

  • نمای اسپایدر با سازه کابلی و خرپای کابلی

نمای شیشه‌ای اسپایدر کابلی در عین انعطاف پذیری عالی از استحکام بالایی نیز یرخوردار است و ویژگی های مذکور امکان نصب ورقه های شیشه‌ای بسیار بلند را آسان می‌سازد کابل ها طوری طراحی شده اند که به لحاظ زیبایی شناسی کمترین اشکال را وارد می‌سازند.

spider facade

  • نمای اسپایدر فین گلس point support glass finwalls

نمای شیشه‌ای سیستم فین گلس از ورق های شیشه‌ای که بر روی زمین تکیه و نصب می شوند یا اینکه معلق نصب می شوند و بهر گیری از بست های شیشه‌ای (fin) که ساخت ترکیبی دارند نمایی زیبا و تمیز را ارائه می دهند (fin) مذکور قابلیت نصب افقی و عمودی دارند سر (Austfix) فشار ناشی از خم شدن در گوشه های پنل شیشه‌ای را کاهش می دهد که این امر در نهایت به افزایش عمر پنل و به دنبال آن افزاش عمر نمای اسپایدر شیشه‌ای ساختمان می انجامد.

در این نوع نما انتقال بار به سازه توسط یک تیغه شیشه‌ای دو یا سه لایه صورت می‌گیرد. حاصل کار ظرافت و زیبایی و شفافیت فوق‌العاده می‌باشد. با توجه به شیشه ای بودن سازه این نوع پوسته‌ها باید دقت فراوانی در طراحی آن‌ها نمود تا با ضوابط وآیین‌نامه‌های ایران در مورد زلزله قابل دفاع شوند.

در نمای اسپایدر فین گلس انتقال وزن به سازه به وسیله یک تیغه یا ستون شیشه ای دو یا سه لایه از شیشه سکریت و لمینت شده صورت می گیرد. ویژگی اصلی این مدل نمای اسپایدرظرافت و زیبایی و شفافیت فوق العاده آن است. تنوع یراق آلات و اتصالات نمای اسپایدر و همچنین استفاده از متریال متنوع مانند شیشه و استیل در سازه نگهدارنده نمای اسپایدر این امکان را به طراح می دهد تا هر نوع فرم و شکلی که مد نظر دارد در نمای شیشه ای ساختمان اجرا کند.

spider facade

  • نمای اسپایدر با سازه خرپا و سازه لوله‌ای

شیشه های اسپایدری به طور مستقیم به قاب های فلزی وصل شده اند. قاب ها ممکن است عمودی و یا افقی باشند و ساختار سقف را بپوشانند و یا نپوشانند و به هر صورت آنقدر استحکام دارند تا بتوانند وزن شیشه ها را به خوبی تحمل کنند. این سیستم یکی از ارزان ترین نماهای اسپایدر است و طراحی آن از سایر نماهای اسپایدری آسان تر است.

  • نمای اسپایدر با سازه اسپیس فریم (space frame)

این سیستم که ترکیبی از سازه فضایی و نمای اسپایدر است، در اجرای سطوح کروی، چند قوسی، گنبدی شکل و پوششهای شیشه ای سقفی کاربرد دارد و اسپایدرها با کمک یک واسط بر روی گوی اسپیس قرار می گیرند. این سازه متشکل از فرم های هندسی منظمی می شود که در کنار یکدیگر فضاهایی چون غرفه، سازه های نمایشگاهی و… را می سازند. شکل و ساختار هندسی این سازه سبب انتقال نیرو در جهات مختلف می شود که این امر باعث استحکام سازه خواهد بود. میزان خطا در اجرای این نوع سازه کاهش چشمگیری دارد.

spider facade

طریقه آماده شدن نمای شیشه‌ای اسپایدر برای نصب

نمای شیشه‌ای اسپایدر طرفداران زیادی پیداکرده ابتدابه‌ساکن بعد از آماده شدن محیط نما و سنگ‌کاری، لوله‌های استیل باضخامت بالا توسط بست‌های مخصوصی به کف و سقف نصب می‌شود و سپس بست های اسپایدر که معمولاً x و y هستند به لوله‌ها متصل می‌گردد.

بین شیشه‌های نصب‌شده فاصله‌ای بین ۱ الی ۱.۵ سانت گذاشته می‌شود که آن را با چسب‌های سیلیکون بی‌رنگ به‌صورت دقیق پر می‌کنند. این فاصله باعث می‌شود در زمان افت ساختمان و یا زلزله شیشه اسپایدر به هم برخورد نکرده و دچار شکستگی نشوند.

spider

شیشه های مورد استفاده در نمای شیشه‌ای اسپایدر

شیشه‌های بکار رفته در نمای شیشه اسپایدر اصولاً باید به‌صورت شیشه لیمینت و یا به‌صورت شیشه ۱۰میل سکوریت استفاده شود.

 نصب و اجرای نمای شیشه‌ای اسپایدر

به‌جرئت می‌توان گفت نصب و اجرای این محصول یکی از پیچیده‌ترین کارهای نصب در ساختمان و سازه‌ها می‌باشد. محاسبه دقیق به همراه اجرای با دقت شیشه اسپایدر می‌بایست باهم انجام‌شده و حتی اختلاف محاسبه میلی‌متری به دلیل ساختار شبکه‌ای به کیفیت کار آسیب جدی ‌می‌زند.

اندازه‌گیری قبل از شروع و تولید شیشه اسپایدر نیز نقش به سزایی در بهتر شدن کیفیت پروژه دارد.

در شیشه اسپایدر امکان خطا در واحد میلی‌متر نیز وجود نداشته و هر نوع خطا به پروژه آسیب جدی می‌زند.

این محصول از آن دسته نماهایی می‌باشد که با سبک مدرن امروزی هماهنگی دارد و ضمن جلوه زیبایی که به ساختمان می‌بخشد باعث فراگیر شدن نور طبیعی در کل ساختمان شما می‌شود.

قیمت نمای شیشه‌ای اسپایدر

نمای اسپایدر جزء ساختارهایی است که هزینه نهایی آن تابع فاکتورهای گوناگونی است.

به همین جهت نمی‌توان تعریف قطعی از قیمت شیشه اسپایدر داشت و باید حتماً بر اساس شکل و ساختار نمای ساختمان ابتدا طراحی‌شده و سپس با آنالیز طرح به‌دست‌آمده و با در نظرگیری شرایط مالی پروژه قیمت نهایی به دست آید.

می‌توان گفت قیمت نمای اسپایدر کاملاً تابع موارد زیر می باشد

شکل و ساختار زیرسازی نما

ارتفاع نمای اسپایدر

فاصله نمای اسپایدر تا زمین

انواع متفاوت یراق‌آلات مورداستفاده در نمای شیشه‌ای اسپایدر

نمای شیشه‌ای اسپایدر با توجه به نوع سازه پشتیبان و ابعاد شیشه قیمت های متفاوتی دارد. قیمت قطعی برای نمای اسپایدر تنها هنگامی قابل محاسبه است که شیشه اسپایدر ابتدا بر اساس شکل و ساختار ساختمان طراحی شود و در مرحله بعد با توجه به طرح نمای اسپایدر و شرایط مالی پروژه مناسب ترین سیستم پشتیبان نمای شیشه‌ای اسپایدر انتخاب شود و قیمت متریال به کار رفته در نمای اسپایدر تعیین گردد.

دیتایل شیشه اسپایدر

به جراعت می توان گفت که برآورد وزن سازه در نمای اسپایدر کاری به شدت دقیق و تخصصی است. ارائه دیتایل های شاسی کشی و همچنین نقشه های مدول‌بندی جام‌های شیشه‌ای باید با دقت فراوان انجام شود. درصورتی که در محاسبه انداره مدول بندی و ابعاد شیشه ها و فاصله سوراخ کاری شیشه ها اشتباهی رخ دهد و دیتایل های نمای اسپایدر دچار خطا شود خسارت بسیار سنگینی به روند اجرای نمای اسپایدر وارد می شد که به راحتی قابل جبران نیست.

روش اجرای نمای اسپایدر

روش کلی اجرای نمای اسپایدر در مجموعه مانند سایر نماهای شیشه‌ای است بدین صورت که در ابتدای کار نقشه بردار از محل اجرای نمای اسپایدر اندازه برداری کرده و پس آن ابعاد را به طراح نما داده در این مرحله طراح نمای اسپایدر با توجه به نوع شاسی نگهدارنده جام های شیشه‌ای و اسکلت اصلی ساختمان اقدام به طراحی نمای اسپایدر کرده و نقشه های زیر سازی و نقشه های جام های شیشه‌ای را به مسئول اجرای نما تحویل می دهد. در مرحله بعد تکنسین های مجری سازه نگهدارنده نما اقدام به ساخت این سازه کرده این سازه که همان استراکچر نام دارد می تواند از انواع فلزی مانند لوله و یا پروفیل استیل, آلومینیوم و آهنی باشد که به این سیستم خرپا می گویند و یا از سیم ها و کابل های استیل و گالوانیز استفاده شود که به این سستم کابلی می گویند و یا از جام های شیشه‌ای سکریت و لمنیت شده به ضخامت 20 میلیمتر به بالا استفاده شود که به آن فین گلس می گویند. این مرحله مهم ترین قسمت اجرای نمای اسپایدر است از این بابت که سیستم پشتیبان نمای اسپایدر از چه متریال و چه نوع سیستمی باشد دقت اجرا و ساخت از اهمیت بالایی برخوردار است. در تمام این مراحل مهندس ناظر سازه حضور داشته و با نظارت بر روند کار امکان بروز خطا را کاهش داده. پس از آن نقشه بردار بر اساس سازه پشتیبان ساخته شده مجددا اندازه برداری کرده تا با دقت بیشتری نقشه ساخت جام های شیشه‌ای به کارخانه داده شود. پس از آماده شدن شیشه های نمای اسپایدر و قرار دادن یراق آلات و اتصالات اسپایدری که همان چنگک های اسپایدری روتیل شکل که از جنس استیل ضد زنگ 316 یا 304 می باشد در مکان مناسب خود اقدام به جای گذاری شیشه ها به وسیله این یراق آلات اسپایدری بر روی نمای ساختمان می شود. پس از نصب شیشه ها در محل خود فاصله بین شیشه ها را بوسیله چسب های مخصوص سیلیکونی پر کرده تا مانع نفوذ آب و محافظت بیشتر شیشه ها شود.

ابعاد شیشه های نمای اسپایدر

ابعاد شیشه‌ای نمای اسپایدر بر اساس مدول بندی محاسبه شد توسط طراح معمولا حداکثر بین عرض 420 و طول 240 سانتیمتر می باشد. البته این ابعاد شیشه ها تقریبی بوده و برای هر پروژه نماسازی باید بر اساس نیاز طرح ابعاد دهی انجام گیرد.

یراق‌آلات نمای اسپایدر

یراق آلات نمای اسپایدر از نوع استیل یا آهنی می باشد که مرغوب ترین نوع یراق آلات از نوع استیل 316 و در مرتبه پایین تر استیل 304 می باشد. یکی دیگر از مواردی که در قیمت یراق آلات تعیین کننده است سیستم سازه نگهدارنده نمای اسپایدر است که بر این اساس یراق آلات اسپایدر سازه های فین گلس و کابلی از سایر یراق آلات گران تر است شکل یراق آلات نمای اسپایدری به صورت X یا Y می باشد. یراق آلات نمای اسپایدر با توجه به نوع سیستم اسکلت یا شاسی نمای اسپایدر از این بابت که نمای اسپایدر کابلی باشد یا فین گلس و خرپا شکل متفاوتی دارند.یراق آلان نمای اسپایدر به عبارتند از fitting و Routel و Tension Rodsو Strut Bar و Canopy Fitting.

spider facade engineering

شیشه اسپایدری

مهم ترین عامل در تعیین قیمت نمای اسپایدر نوع شیشه بکار رفته در نما می باشد. انواع شیشه به کار رفته در نمای اسپایدر به شرح زیر می باشد. به دلیل تمرکز فشار خارجی بر روی نماهای اسپایدر به هیچ عنوان امکان استفاده از شیشه ساد وجود ندارد و حتما باید از شیشه سکریت استفاده نمود. در صورتی که ارتفاع نمای اسپایدر بیشتر از سه متر باشد باید از شیشه های سکریت و لمینت استفاده شود. شیشه های دو جدار یکی دیگر از انواع شیشه هایی است که در نمای اسپایدر قابل استفاده است در تولید این شیشه ها از رینگ های آلومینیومی بین دو شیشه که مانع خروج گاز شده استفاده می شود. شیشه های کیرستالی برای نماهای اسپایدری استفاده می شود که به دنبال شفافیت بیشتر می باشند.

مهم ترین جز نمای اسپایدر شیشه است اینکه شما می خواهید نما اسپایدر اجرا شده دارای چه خصوصیاتی از نظر عایق صدا, حرارت و یا در چه منطقه آب هایی زندگی می کنید می توانید از انواع شیشه های سکریت و لمینت یا دو جداره و شفاف که با نام شیشه های کیریستالی نیز معروف هستند در مناطق که روز های ابری زیادی دارند استفاده کنید و یا شیشه های مات و رنگی در مناطقی که روزهای آفتابی زیادی دارند استفاده کنید علاوه براین می توانید از شیشه های ضد ضربه و شیشه های ضد گلوله نیز استفاده کنید. لازم به ذکر است که به دلیل تمرکز فشارهای خارجی مانند باد و جاذبه بر روی نماهای شیشه‌ای اسپایدر به هیچ عنوان امکان استفاده از شیشه های ساد در نما وجود ندارد و حتما باید از شیشه های سکریت و لمینیت شده با ضخامت حداقل 10 میلیمتر استفاده شود. اگر ارتفاع نمای اسپایدر از سه متر بلندتر باشد باید بدون تردید از شیشه های سکریت و لمینت استفاده شود.

انواع نمای شیشه اسپایدر

نمای شیشه اسپایدر کابلی که از ترکیب کابل های گالوانیز یا استیل که به صورت شبکه ای یا تور مانند که از اتصال بین یراق آلات چنگکی شکل اسپایدری با جام های شیشه و شاسی فلزی سازه شکل می گیرد. محاسبه دقیق سیستم پشتیبان این نوع نمای اسپایدر بسیار پیچیده می باشد. زیبای و مدرنی این مدل نمای شیشه‌ای اسپایدر آن را به عنوان یکی از خاص ترین نماهای شیشه‌ای مطرح کرده است. نمای شیشه‌ای اسپایدر فین گلس که از طریق ستون های شیشه‌ای چند لایه به ضخامت های 20 میلیمتر به بالا و یراق استیل اتصال دهنده این ستون های شیشه‌ای به سازه اصلی ساختمان و یراق آلات اسپایدری و پنل های شیشه‌ای ساخته می شود. ویژگی اصلی این مدل نمای اسپایدر ظرافت و نور دهی و شفافیت فوق العاده آن است. نمای شیشه‌ای اسپایدری خرپا یا استیل که ساده ترین و در عین حال رایج ترین نوع نمای اسپایدری در ایران است از ترکیب سازه پشتیبان از جنس استیل و یا آهنی که به صورت ستون های عمودی از پروفیل یا لوله به همراه یراق اسپایدری و پنل های شیشه‌ای ساخته می شود.




error: Content is protected !!