glass

شیشه

شیشه 2000 1333 mohamadjavadjalilpur

شیشه

 تا اوایل قرن بیستم به دلیل کم بودن مواد اولیه و همچنین هزینه بالای تولید شیشه استفاده از شیشه در صنعت ساختمان بسیار هزینه بر بود، اما با پیشرفت تکنولوژی و بهبود روش‌ها و فرآیندهای تولید، به تدریج، شیشه جایگزین سایر مصالح ساختمانی در نمای ساختمان به خصوص در ساختمان‌های بلند مرتبه گردید زیرا علاوه بر امکان استفاده از نور طبیعی، زیبایی، دوام و کمترین هزینه‌های تعمیر و نگهداری، باعث کاهش قابل‌توجهی از وزن ساختمان و فشارهای سازه‌ای بر پی‌ها، ستون‌ها و دیوارهای باربر می‌شود.

  تمامی شیشه‌هایی که در ساختمان به کار می روند باید از ترکیب موادي ساخته شوند که ثبات ویژگی‌هاي شیشه درطول زمان را تضمین نمایند. به عبارتی باید نسبت به تابش خورشید مقاوم باشند یعنی تابش خورشید سبب خرابی آن‌ها نشود و خواص طیفی آن‌ها در مقابل اشعه‌هاي تابشی مستقیم و غیر مستقیم تغییر نکند.

مزایای استفاده از شیشه در نمای ساختمان

  • بالا بردن امنیت و ایمنی ساختمان
  • کنترل کننده صدا
  • جلوگیری از عبور اشعه ماوراء بنفش
  • بهره وری از انژی خورشیدی
  • گستره رنگی زیاد
  • نمای شیشه ای در مقایسه با سایر نماها دارای بار مرده کمتری می باشد
  • پایین آمدن هزینه ها

انواع شیشه‌های مورد استفاده در نما

1- شیشه معمولی

2-شیشه نشکن (سکوریت)

3-شیشه لمینت

4-شیشه چاپی یا اسپندرال

5-سند بلاست کردن شیشه

 

شیشه معمولی

  از شیشه‌های معمولی به علت ایمنی پایین آنها و همچنین موجدار بودن آن، در نمای ساختمان استفاده نمی‌شود. شیشه معمولی در اثرشکست به قطعات درشت و برنده خرد شده که می‌توانند منجر به خسارات جانی و مالی عظیم گردد. شیشه‌های سکوریت در مقایسه با شیشه‌های معمولی وضعیت بهتری دارند. این شیشه‌ها در اثر شکست به قطعات ریز و غیر برنده خرد می‌شوند که هیچ گونه خطر جانی ندارند اما به هر حال شیشه فرو می‌ریزد.

شیشه نشکن (سکوریت)

  هنگامی که پارامترهایی نظیر مقاومت مکانیکی و ایمنی اهمیت قابل ملاحظه پیدا می‌کند، شیشه مقاوم‌سازی شده (سکوریت) مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولترین مورد استفاده این شیشه بدین خاطر که پس از شکست، بصورت قطعات ریز در می‌آید.

  شیشه های سکوریت در کوره‌های مخصوص المنتال و کانوکشن، حرارت دیده و سپس با علیات سرد سازی سریع، دارای مقاومتی بیش از پنج برابر شیشه معمولی می‌گردند.

  البته باید توجه داشت که کل عملیات اندازه‌گیری، برش و تولید بالکن شیشه‌ای باید قبل از عملیات سکوریت کردن شیشه ها و رفتن به داخل کوره و انجام فرآیند حرارت و شوک حرارتی انجام پذیرد. چرا که شیشه های سکوریت، قابلیت این را ندارند که بر روی آنها، برش انجام گیرد.

شیشه لمینت

  در مواقعی که ایمنی بسیار بالایی مد نظر باشد، از شیشه های لمینت استفاده می‌شود. عملیات لمینت کردن شیشه بر روی تمامی انواع شیشه‌های نما می‌تواند صورت گیرد و جهت لمینت کردن شیشه می‌بایست دو لایه شیشه توسط طلق‌های PVB به یکدیگر چسبانده شود. درصورتی که تصمیم بر استفاده از شیشه سکوریت لمینت باشد، باید عملیات سکوریت کردن، پیش از لمینت انجام پذبرد.

  شیشه‌های لمینیت در اثر ضربه شدید به هیچ وجه نمی‌ریزد و چسبیده به طلق باقی می‌ماند. میزان صوت عبوری از شیشه را در هر محدوده فرکانسی تا میزان مشخصی کاهش می‌دهند. برخی از انواع آن‌ها از عبور حدود ۹۹ درصد از اشعه مضر فرا بنفش (UV) نور خورشید جلوگیری می‌کنند.

شیشه چاپی یا اسپندرال

  شیشه اسپندرال، شیشه غیر شفافی است که با پخت سرامیکی تولید می شود، به منظور پوشاندن و غیرقابل رویت کردن سطوح ناخواسته یا کور ساختمان که نباید دیده شوند، استفاده می شود و به نمای ساختمان ،ظاهری هماهنگ و یکپارچه می دهد. این قابلیت اسپندرال به علت نحوه چاپ طیف های رنگی بر سطح شیشه و فرآیند پخت آن در مرحله تثبیت رنگ است.

  پیش از این از شیشه‌های رفلکس برای پوشاندن این سطوح استفاده می شد. ولی از آنجا که شیشه‌های رفلکس در طول شب، زمانی که میزان نور فضاهای داخلی بیش از فضای بیرون است کارایی خود را از دست می دهند و ظاهر نازیبایی را به ساختمان می دهند، استفاده از این شیشه در این زمینه منسوخ شد واسپندرال جایگزین آن گردید.

  اسپندرال درپوشش سطوحی چون فضای مابین طبقات در نماهای تمام شیشه ای، سقفهای شیشه ای، ویترین فروشگاه ها، پارتیشن و دکوراسیون داخلی و یا به منظور مخفی کردن تاسیسات و تجهیزات استفاده می شود.

  سکوریت کردن شیشه های اسپندرال باعث افزایش ضریب ماندگاری چاپ و ترفیع ایمنی آن می شود. در این صورت شیشه در برابر خراش، تراشه، مواد شیمیایی و پوسته شدن مقاومت بالایی خواهد داشت.

سند بلاست کردن شیشه

  روند تولید این شیشه بدین صورت است که روی سطح شیشه سکوریت شده مورد نظر، شن های مخصوص این کار، با فشار مورد نیاز این تکنولوژی، توسط دستگاه مخصوص پاشیده می شود. بدین وسیله در اثر خراش مختصری که این شن ها و فشار پاشیده شدن شان، بر روی سطح شیشه ایجاد می کنند، سطح نازکی از شیشه برداشته می شود و آن سطح، نوعی نمای مات مخصوص به خود پیدا می کند. برای ایجاد طرح با این روش، باید قبل از انجام عملیات شن پاشی، طرح مورد نظر به وسیله دستگاهی خاص، روی شیشه طراحی می شود. قسمت های مورد نظر ، که نیاز به مات شدن نداشته باشد، توسط لایه چسبی مخصوص ، پوشانده شده و سپس به دستگاه سند بلاست، سپرده می شود. پس از انجام عملیات شن پاشی برچسب ها برداشته شده و به صورت صاف وصیقلی باقی مانده و باقی سطح مات می شود.

  خاطر نشان میگردد که بعد از عملیات سند بلاست مقاومت شیشه به صورت قابل ملاحظه ای کاهش میابد لذا در هنگام استفاده از این شیشه در نمای ساختمان باید این نکته مورد توجه قرار گیرد.




error: Content is protected !!