ceramic

تراکوتا

تراکوتا 522 400 mohamadjavadjalilpur

تراکوتا چیست؟

تراکوتا، در اصل یک واژه ی ایتالیایی به معنی سفال یا گل پخته می باشد. کاربرد این ماده در نمای ساختمان بصورت محصولاتی است که با نام های تجاری Terracotta ، klinker و Tempio و … با روش های نوین از ترکیبات خاک رس و فلدسپات با روش های جدید و مشابه سرامیک تولید می‌گردد.

بسیاری از ویژگیهای این محصول مشابه سرامیک‌های پرسلانی بوده و بارزترین مشخصه این مصالح جذب آب بسیار پایین آنها و ثبات رنگ آنها در برابر اشعه خورشید است.

تایل‌های تراکوتا دو جداره و مجوف هستند. به عبارت دیگر بین دو جداره داخلی و بیرونی آن یک محفظه هوا وجود دارد. ساختار مجوف تایل ها باعث می‌شود که وزن آن پایین بیاید و از سنگین شدن پوشش نما جلوگیری کند. همچنین هوایی که در محفظه میانی تایل قرار دارد از منتقل شدن هوا سرد یا گرم محیط به بدنه تایل و به داخل بنا جلوگیری می‌نماید و از این رو در نقش یک عایق حرارتی ظاهر می شود.

تایل های تراکوتا در رنگ های متنوع و در طرح های متفاوت عرضه می شوند. رنگ های تراکوتا معمولاَ پایه کرم، سرخابی و یا مشکی رنگ دارد و ظاهر آن با بافت مواد اولیه آن که همان خاک رس است شباهت دارد. سطح تایل ها را می توان به صورت صیقلی (Glazed)، شیاردار (Grooved) و یا برش خورده (Brushed) سفارش گذاری نمود.

تایل های تراکوتا نما مانند سایر مصالح خشک نما بر روی یک زیرسازی آلومینیومی و بدون استفاده از ملات اجرا می شود.

مزایای نمای سرامیک مجوف (terracotta)

این گونه سرامیک خشک پرسلانی با داشتن سوراخ هایی در ضخامت خود مزیت های عایق بندی بیشتری دارند . چرا که هوای موجود در حفره های خالی (cavity) از نفوذ هوای سرد یا گرم بوسیله بدنه سرامیک جلوگیری می نمایند و نقش عایق را در ضخامت سرامیک خشک پرسلانی بازی می کنند.

terracotta

به دلیل سوراخ‌های موجود دربدنه سرامیک درصد قابل توجهی از حجم سرامیک خشک پرسلانی شامل هوا خواهد بود که این موضوع باعث کاهش وزن بخش پوشش نمای خشک یا (cladding) می‌شود.

terracotta

این گونه سرامیک با تعبیه حالت کام و زبانه در دو وجه بالا و پایین آن‌ها مسائل مربوط به آب بندی درز افقی نمای سرامیک خشک پرسلانی را به طور 100 درصد حل می کنند به طوری که هوا پشت آن‌ها می رود ولی آب و رطوبت به هیچ وجه به پشت آن‌ها نفوذ نمی کند.

این گونه سرامیک خشک پرسلانی دارای قطعات مخصوص به منظور کنج ها، کف پنجره‌ها و فلاشینگ‌های ساختمان است که ظرافت زیاد به نمای تمام شده و قابلیت رگلاژ و آب‌بندی بالا را به محصول می دهد.

سیستم نصب آسان بدون نیاز به ملات: در سیستم اتصالات خشک نما بوسیله المانهای آلومینیومی و فولادی مستحکم می‌گردد.
پانلها دارای رنگ طبیعی: در این پانلها رنگ نما و داخل پانل یکسان است بنابراین حتی با ایجاد خراشهای عمیق تغییری در نمای پانل ایجاد نمی شود.
نگهداری آسان: شرایط آب و هوائی مختلف باعث تغییر رنگ وآسیب به پانل‌ها نمیشود. در پانلهای لعابدار با بارش باران بخش قابل توجهی از آلودگیها وغبارها شستشو میشود.
قابلیت تعویض یک پانل در صورت نیاز بدون احتیاج به برداشتن وجابجائی سایر پانلها.
صرفه جوئی٢۵ تا ۴٠ درصد در مصرف انرژی در مقایسه با نماهای سنتی (بدون استفاده از عایق در پشت پانل) -عدم فرسایش و تخریب در طول زمان
آکوستیک فوق العاده ، مناسب جهت سالن‌های تئاتر وموسیقی
مکان اجرا در ساختمانهای نوساز و یا تجدید نمای ساختمانهای قدیمی

نصب نمای تراکوتا

نصب تایلها بسیار ساده است و صرفاً نیازمند 3 قطعه زیر می باشد:

1)کلیپس

2) رانر (Runner) آلومینیومی افقی

3) پروفیل آلومنیومی برای پوشاندن درزهای عمودی

تایل‌های تراکوتا بصورت کام و زبانه (Tongue and Groove) اجرا می شوند، کلیپس اتصال آن از جنس استنلس استیل است و داخل کام و زبانه قرار می گیرد. از این رو نصب آن بصورت مخفی است و اتصالات روی نما رویت نمی شود.

مشخصات ریل در نصب خشک سرامیک terracotta

ریل باید در ابعاد استاندارد حمل و در فواصل استاندارد سوراخ شود. فواصل اتصال دهنده‌ها باید با توجه به نیروهاي وارده مشخص گردد. فواصل سوراخ ریل به ارتفاع پنل استاندارد بستگی دارد.

براي ایجاد سوراخ ریل در محل، فاصله سوراخ انتهایی تا انتهاي ریل باید 25 میلی متر باشد. سوراخ انتهایی در فاصله 45 میلی متر از انتهاي رویه پانل قرار خواهد گرفت. فاصله ضلع فوقانی بالاترین سوراخ از بالاي ریل 12.5 میلی متر می‌باشد. در شرایطی که پانلهاي فوقانی و تحتانی داراي ارتفاع استاندارد نبوده و به سوراخهاي ریل برخورد نمی‌کنند، بستها باید اصلاح شوند. بست فوقانی اصلاح شده در بالاي ریل و بدون استفاده از سوراخ نصب می‌گردد و بست تحتانی اصلاح شده به طور مستقیم و بدون استفاده از سوراخ به ریل پیچ می‌شود.




error: Content is protected !!