انواع چسب نما

انواع چسب ساختمانی

انواع چسب ساختمانی 960 450 mohamadjavadjalilpur

انواع چسب ساختمانی

از آغاز صنعت ساختمان سازی تاکنون انواع چسب‌ ساختمانی جزو ارکان جدایی‌ناپذیر این صنعت به شمار می‌آیند. در واقع چسب‌ ساختمانی یکی از پرکاربردترین و در عین حال کارآمدترین ابزارهای ساخت و ساز محسوب می‌شود. چسب‌ ساختمانی دارای انواع متنوعی است که هرکدام کاربرد ویژه خود را دارد. در این مقاله بر آن هستیم که شما را با انواع رایج این چسب‌ها از جمله چسب سیلیکون و چسب پلی سولفاید موارد کاربرد هریک از آنها آشنا کنیم.

چسب سیلیکون

مزیت اصلی سیلیکون خاصیت ارتجاعی و چسبندگی آن است و در عین حال می‌تواند در برابر اشعه تابش فرابنفش مقاومت خوبی داشته باشد و تغییر رنگ نمی‌دهد. چسب سیلیکون بهترین مانع ضد آب در برابر رطوبت است و بیشتر برای آب‌بندی خارج ساختمان و محافظت از رطوبت و سایر عوامل آب‌وهوایی مناسب است. بر خلاف درزگیر آکریلیک، سیلیکونها بسیار سخت و منعطف چسبیده می‌شوند و نصب و تمیز کردن آن سخت‌تر است. سیلیکون بسیار انعطاف‌پذیر است و به سختی می‌توان آن را خراشید یا تغیر شکل در آن ایجاد کرد. این چسب به سطوح فلزی، سرامیکی، شیشه ای و پلاستیکی یراحتی می‌چسبد و قالب آن می شود. اگر اولین بار چسب آکواریوم به درستی اجرا شود، درزگیرهای سیلیکونی می تواند تا 30 سال در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت کند. از معایب درزگیر های سیلیکونی می توان به عدم رنگ پذیری آن اشاره نمود.

با توجه به قابلیت‌های این چسب یکی از کاربردهای اصلی آن استفاده از آن در دوجداره‌سازی شیشه‌های دوجداره است.

چسب پلی‌سولفاید

پلی سولفاید یکی دیگر از چسب‌هایی است که در صنعت ساختمان و ساخت شیشه‌های دوجداره به کار می‌رود، پلی سولفاید نشت گازهای بین شیشه را به شدت محدود می‌کند ولی توانایی این چسب به اندازه چسب‌های سیلیکونی نیست و از معایب آن تغییر رنگ آن در برابر نور خورشید می‌باشد لذا استفاده از این چسب در نمای ساختمان و ساخت شیشه‌های دوجداره به مواردی که چسب در معرض نور خورشید قرار نگیرد محدود می‌شود.

در واقع قیمت کمتر این چسب نسبت به چسب سیلیکون استفاده از آن را در مواردی که مجاز می‌باشد مقرون به صرفه می‌نماید.

چسب آکرلیک

این چسب‌ها بیشتر در داخل خانه کاربرد دارند و به وسیله آنها می‌توان درزها، شکاف‌های ساده و همچنین به عنوان بتونه نصب شیشه نیزاستفاده کرد این درزگیرها (آکرلیک) به خوبی به گچ ،چوب ،پلاستیک و فلز می‌چسبند. درزگیر‌های اکریلیک حلال آب تا حدودی در برابر نفوذ آب مقاومت دارند ولی به هیچ عنوان برای آببندی مناسب نیستند و در مرور زمان مقاومت خود را از دست خواهند داد. از مزایا آن می‌توان به اجرای سریع و راحت، قابلیت جدا کردن آسان آن و عدم تاثیر بر سطح زیر پوشش و همچنین رنگ‌پذیری آسان آن اشاره نمود.

چسب پلی‌یورتان

چسب‌های پلی‌یورتان تمامی مزایای هر دو نوع چسب سیلیکون و آکریلیک را دارا می‌باشد از نظر چسبندگی و سختی فوق‌العاده با دوام و مقاومت بالایی در برابر پاره شدن تحت فشار و ضربه دارد، همچنین نسبت ضد آب بودن آن نیز بسیار مناسب می‌باشد، به دلیل توانایی بالای این نوع درزگیر تقریبا برای هر نوع سطح مناسب می باشد، پلی اورتان نسب به چسب‌های دیگر بسیار گران‌تر می‌باشند ولی قابلیت‌های بسیار آن چون رنگ‌پذیری و مقاومت بالا در مقابل رطوبت و همچنین چسبندگی فوق العاده بالای آن همچنان آن را به محبوب‌ترین درزگیر در بین خودروسازان و صنایع ساختمانی و برودتی تبدیل نموده است. تنها نکته منفی این است که آن را نمی‌توان آسان تمیز کرد و به دلیل قوام چسبندگی آن، نیاز به یک حلال قوی دارد.




error: Content is protected !!