Brick

معرفی آجر نما و نحوه نصب آن بر روی نمای ساختمان

معرفی آجر نما و نحوه نصب آن بر روی نمای ساختمان 600 431 mohamadjavadjalilpur

معرفی آجر نما و نحوه نصب آن بر روی نمای ساختمان

یکی از انواع آجرها، آجر نما است که برای ایجاد نمای زیبا در ساختمان‌ها و خانه‌ها به کار می‌رود. امروزه با پیشرفت صنعت ساختمان، آجرها کمتر در اسکلت سازه‌ها به کار می‌روند، اما همچنان در نمای ساختمان و بدنه به کار می‌روند. آجر نما علاوه بر اینکه باید از استانداردها لازم برخوردار باشد، لازم است که در برابر گرما، رطوبت و نفوذ آب مقاوم باشد و به‌آسانی آسیب نبیند.

ویژگی های آجر نما

  • این نوع آجرنمای ساختمان که به نسبت آجر معمولی سبک تر است، نصب آسان تری داشته و در رنگ ها و طرح های متنوع در دسترس و قابل تهیه هستند.
  • دوام و بقای این نوع آجر ها نیز بالا تر بوده و دچار خوردگی، شوره و لق شدگی نمی شود.
  • از لحاظ شکل ظاهری کاملا مطابق با آجر طبیعی است و تفاوت آن فقط در خصوصیاتی مانند سبکی است.
  • طراحی این آجرها به گونه ای است که مطابق با طرح های مختلف و همچنین شرایط داخلی و بیرونی ساختمان سازگار باشند
  • نصب این آجر ها به حدی آسان است که به یک تیم تخصصی برای کار گذاری آن نیازی نیست. همچنین با تمامی شرایط اقلیمی و آب و هوایی سازگار است.
  • از آنجایی که سبک است هزینه های حمل و نقل آن نیز مناسب تر است.
  • عوامل اقلیمی نیز یکی از مهم‌ترین دلایل برای استفاده از آجر نما در انواع طراحی‌های ساختمانی هستند. مناطق با شرایط اقلیمی متفاوت معماری‌های متفاوتی دارند و به همین دلیل است که نوع اقلیم تعیین کننده نوع معماری و مصالح خواهد بود.

انواع آجر نما بر اساس ویژگی

  • دارا بودن تنوع رنگی و امکان انتخاب راحت و آزاد مشتری برای خرید
  • آجرنما uv است و رنگ آن ماندگاری بالایی دارد.
  • بهره گیری از فناوری نانو در ساخت آجرنما برای بالابردن استحکام و مقاومت آن
  • مقاوم در برابر شرایط جوی مختلف مانند سرما، گرما در اقلیم های مختلف آب وهوایی
  • کم عرض و باریک بودن برای تنوع  و اشغال فضایی کم
  • دارای مقاومت فشاری بالا

 

انواع آجر نمای ساختمان بر اساس شکل ظاهری

  • آجر نما قزاقی
  • آجر نما ۵ سانتی
  • آجر نما سنتی

Brick

روش های اجرای آجر نما

برای نصب آجر بر روی نمای ساختمان راهکارهای متفاوتی پیش روی ماست که در زیر به آن اشاده خواهیم کرد.

1- اجرای آجر نما با استفاده از ملات ماسه و سیمان

به دلیل اینکه ساختمان ها معمولاً شاقولی نیستند اجرای نما با ملات سیمان این عیب را پوشش خواهد داد. این روش نسبت به سایرروشهای اجرای نما کندتر است و از طرفی سیمان، دوغاب و ملاتی که استفاده می شود می تواند سبب کثیفی نما شود و همچنین این روش اجرای نما باعث ایجاد نخاله و ضایعات ساختمانی خواهدشد.

نکات مهم با این روش اجرا

در زمان اجرای آجر با ملات شاهد ریخته شدن دوغاب سیمان بر روی آجر هستیم که باید پس از گذت یک روز سطح آلوده شده به سیمان را با تیغ شیشه پاک کن پاک کنیم که برجستگی ملات روی آجر از بین برود.

با استفاده از برس پلاستیکی و یا یک تکه موکت لکه های باقی مانده روی آجر را شستشو دهیم و پس از آن سطح شسته شده را با پوششی مناسب کاور کنید که در ادامه اجرای آجرکاری مجددا دوغاب و سیمان بر روی آن ریخته نشود.

2- اجرای آجر نما به روش چسبی

انتخاب چسب مناسب که از نظر خصوصیات فنی با آجر همخوانی داشته باشد بسیار مهم است. لازم به ذکر است که این چسب مانند یک ماده الاستیک عمل می کند و توانایی جذب حرکات ارتعاشی را دارد قبل از استفاده از چسب لازم است پلاسترپهن شود.

به گونه ای که هیچ قسمت چسب نگرفته ای در پشت قطعه وجود نداشته باشد و ضخامت چسب از 3الی 7 میلی متر تجاوز نکند.

زمانی که محیط از آب باران اشباع می شود در محل‌های درز بندی شده آب می تواند نفوذ کند و ممکن است یخ بزند و در نهایت آجر سطح نما کنده و یا ترکیده می شود.

بنابراین بندکشی باید به گونه ای انجام شود که کاملاً از نفوذ آب جلوگیری کند وجهت ضد آب سازی روی سطح آجر و بندکشی می‌توان در انتهای کار از پوشش نانو آبگریز استفاده نمود.

3- اجرای آجر نما به روش خشک

سیستم نمای خشک یا سیستم اجرای نما است که در آن برای اتصال اجزای نما شامل پنل های رسی سنگ و غیره از ملات استفاده نمی شود بلکه در این سیستم از تجهیزات فلزی مانند ریل پیچ و غیره استفاده می شود.

اجزای یک سیستم نمای خشک عبارتند از :

چهارچوب نگهدارنده ، اتصالات ، عایق حرارتی ، فضای خالی تهویه ، اجرای آجر

Brick

Brick

مزاياي سيستم نماي خشک با آجر

سرعت اجراي بالا

در نماي خشک به دليل استفاده از چهارجوب هاي فلزي که خود قالب و الگوي اجرای نما محسوب مي شوند و نيز به دليل امکان آماده سازي نما در طبقه همکف و عدم استفاده از داربست، سرعت اجراي نما به طور چشمگيري افزايش مي يابد.

عدم ايجاد ضايعات ساختمانی و سرو صدا

سيستم نماي خشک بدون برداشتن سطح ديوار موجود، مستقيماً بر روي ديوار قابل اجرا بوده و بنابراين اجراي اين سيستم بدون ايجاد ضايعات و زباله هاي ساختمانی معمول و همچنين بدون ايجاد سر و صدا مي باشد.

کاهش اتلاف انرژي

درسيستم نماي خشک ابتدا يک عايق حرارتي به طور مستقل با اتصال مکانيکي يا چسب به بدنه ساختمان محکم مي شود سپس چهارچوب يا اسکلت نگه دارنده که از جنس چوب، فولاد يا آلومينيوم مي باشد به ساختمان متصل شده تا نماي خشک با رعايت فاصله از عايق حرارتي بر روي چهارچوب نگه دارنده قرار گيرد. فضاي خالي که بين نما و عايق قرار دارد خود بهترين عايق حرارتي مي باشد لذا اين سيستم نقش بسزايي در کاهش اتلاف انرژي دارد.

آساني اجرا براي ساختمان هاي مرتفع

اجراي اين سيستم به دليل عدم استفاده از ملات، درقسمت هاي مرتفع ساختمان بسيار سريعتر و آسان تر از ساير نماها مانند نماي آجر مي باشد همچنين در اين سيستم دسترسي براي مراقبت هاي دوره اي به خصوص در ساختمان هاي مرتفع وجود دارد ولي اين سيستم براي خانه هاي مسکوني کم ارتفاع، پر هزينه است و معمولاً مورد استفاده قرار نمي گيرد.

 




error: Content is protected !!